21 Kasım 2015 Cumartesi

ÖRF VE ADETLERİN TOPLUM İÇİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

ÖRF VE ADETLERİN TOPLUM İÇİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ



"Bilmem neyin toplum içindeki yeri ve önemi" nedendir? Annenin toplumdaki yeri,toplum değerlerinin örf ve adetlerimize etkisi v.s. sanki ilkokul yıllarımın bütün yıllarında yazılacak bütün konuların başlığı buydu.Başlıkla alakalı gibi görünmese de öylesine bir yazı kabul edin...

Hatırlayabildiğim başka başlık vermemizin sakıncası vardı yada akla gelen daha iyi bir şey olmadığından hep bunu kullanırdık sanki.. haliyle beynimize kazınmıştı bu kalıplaşmış yapı, onun için hangi konu hakkında yazmak istesem hep bu başlık geliyor aklıma, gülümserim.!!!.. 

Ama o yıllardan  hatırlatan çok fazla bir şey yok beni güldüren, ilk aklıma gelen ilk telefonumuzun rengiydi siyah ve nedendir bilmem çocuksu bir duygu ama hep korkardım o telefondan, hep acı haberler gelirdi diye hatırlarım hep.

 Telefonun, her çalışında babamın yüreği ağzımda olurdu sanki onunla dinlerdim sanki tüm konuşulanları, babamın yüz ifadesi bana aksederdi sanki ...ve ilk 5-6  saniye nerdeyse nefesim kesilirdi herşeyi anlayabilmek için ve tepki gösterebilmek için...
O siyah telefon tek bizde vardı babam PTT acenteliği görevini yapıyordu herkese kötü haberi vermek babama düşerdi...Mutlu haberlerde vardı ama insanın aklında kötüleri kalıyor...
ve bir daha hiç siyah telefonum olmadı ve siyahtan hep nefret ettim,hayatımın hiçbir yerinde olmadı siyaha takıntım bundanmıdır bilmiyorum...  



Karanlık bir sabahtı evden ilk ayrıldığım gün. Gökyüzü kara ve yıldızlar vardı, otobüs terminaline giderken takside izlemiştim güneşin doğuşunu ve sabah 7.30 otobüsü ayırmıştı beni çocukluğumdan, hayat daha bir bastırmıştı omuzlarımı ondan sonraki zamanlarda, otobüste ilk ayrılığı yaşamıştım o zamanki herşeyimden, bilinmeyen bir yere, bilinmeyen bir yöne gidiyor gibiydim... 



Ama hayat benden ibaret değil berbere gidiyorum siyah  koltukları vardı her zaman gittiğim berberin, nefret ederdim o koltukta bir yarım saatimi harcayıp traşımın bitmesini beklemekten sanki herkes bana bakardı,sıkılırdım ve istemezdim.

Bir insanın bana o kadar yaklaşmasını sürtünmesini,sevmiyordum ama mecburdum,neyazık ki! kısa olanı kestirirdim mümkün olduğunca seyrek gitmek için oraya, hep koyu sohbetler olurdu  hayata dair herkes bir şeylerini anlatırdı bir birine o zamanlar doğal gaz oktu tabi soba yanardı dengesiz bir ısı yayılırdı berberde,içerin ısısı ayrı bir sıkıntısı birde koca karı muhabbeti bayardı beni,çocuktum belki ama gereksiz görürdüm bazı şeyleri,hala bana o günleri hatırlatır berber koltukları...  

Millet olarak herkes bütün konularda uzmandı sanki, anasını satayım diye başlardı Hasan amca, gözlüğünü biraz indirir bana belkide yüz defa kez ne olmaya karar verip vermediğimi sorardı. Ne yazık ki Hasan  amca benim cevabımı beklemeden doktor olmamı tembihlerdi, hem parası iyiymiş hemde fiyakalıymış, günler böyle geçip gitmişti benim çocukluğumda... 

Anneme aldığım il kazak siyah ortasında kırmızısı ve desenleri  vardı sanki ilk anneler günü hediyemdi diye hatırlıyorum.Annem sevmezdi böyle karışık desenli şeyleri yine alaca bulaca bir şey almışsın oğul deyip öpüşü bir ömürdü benim için...

Hep söyler o ilk kazağın kendine yakıştığını söylerlerdi ama yakışmasaydı da giyecektim der. Oğlum onu her giydiğimde kendimi mutlu hissetmek istediğimde, aynanın önünde giyerdim der de başka bir şey demezdi acı ve mutluluk bir aradaydı .
Aynı gün kendime de bir kazak almıştım  kendime bakar daha bir dik dururdum aynanın karşısında ve ilk orda farkettim hayatın beni yorduğunu, yüzüme düşen ilk hüzünleri orda gördüm hep... 

Şimdi hayat,sevgi,dostluk daha bir anlamlı, sevdiğimin rengi, sevdamın rengi,karışık renkler  içimi dolduran ısıtan insanın rengi olacak hep öyle kalacak bende,aslında renklerin hepsini seviyorum fakat o kazakta olan renkler; kırmızı,mavi,siyah daha bir başka anlamlı gibi,anneme aşık olmanın rengi, kendini ona vermenin, onda bitip tükenmenin rengi, onun sevgisinde renklerin her tonunda sevebilmenin rengi artık o renkler benim için çok önemlidir çünkü ilk kazancımla alın terimle almıştım kırmamıştı beni ve bana o kocaman  yüreğini bir kere daha  bana açmıştı....SELAMETLE DUALARINI EKSİK ETME ANNEM  

Hiç yorum yok:

SEN